Bild: Christina Drejenstam Johansen
Sju råd om någon är mobbad
Publicerat 20 augusti 2021
Ingen arbetsplats är helt fri från kränkningar. Om det framkommer att en anställd känner sig utsatt är det viktigt att ta tag i det direkt. För det sämsta ni kan göra är att inte göra något alls.
1. Var uppmärksam på förändrat beteende
Hur man reagerar på att bli utsatt för mobbning är individuellt. Men om en medarbetare som tidigare varit glad och deltagit på möten plötsligt blir tyst och drar sig undan kan det vara ett tecken på att något är fel. Som chef är det också viktigt att vara uppmärksam på jargongen på arbetsplatsen. Hur pratar man med varandra och vilka normer finns i gruppen som kan vara exkluderande?
2. Lär dig se tecknen
Mobbning och kränkningar bland vuxna ser ut på samma sätt som bland barn. Det kan handla om att inte hälsa eller att inte bjuda in någon till fika. Blickar och suckar är vanligt liksom att förlöjliga det en person säger. Ibland handlar det om att försvåra för någon på jobbet genom att undanhålla information, gömma någons arbetsverktyg, ge någon omöjliga uppgifter eller kontrollera någon på ett överdrivet sätt.
3. Agera direkt
Om du som chef får reda på att en medarbetare är utsatt så är det ditt ansvar att ingripa omedelbart så att situationen inte riskerar att bli värre. Det sämsta du kan göra är att inte göra någonting alls. Prata med den som är utsatt, men lägg inte orden i munnen och säg "han skämtar nog bara". Tänk på att det är den utsattes upplevelse som gäller. Prata också med den som har kränkt. Ganska ofta är det så att personer som kränker inte fattar att de gör det utan tror att det de säger uppfattas som ett skämt. Gör en handlingsplan för den specifika situationen där målet är att kränkningarna ska upphöra.
4. Ha samtal om mobbning på agendan
Nästa steg är att titta på gruppen och fråga sig hur det kunde bli så att det en person uppfattar som ett skämt får någon annan att må dåligt. Prata på arbetsplatsträffar om vilka normer ni har inom gruppen och vilka som är positiva och vilka som begränsar medarbetares rätt att få vara sig själva. Studier visar att förekomsten av kränkningar är betydligt lägre på företag där man regelbundet diskuterar sådana frågor.
5. Skapa en policy
Gör en policy där ni formulerar hur ni ser på kränkningar. Men det är viktigt att vara så konkret som möjligt. Att bara skriva att ni alltid agerar på kränkningar räcker inte, utan ni behöver även formulera vad agera betyder – vad är det som händer om någon kränker? Dessutom behöver alla förstå att det är den utsatta personen som avgör om det är en kränkning eller inte. Detta kallas tolkningsföreträde, ingen chef eller annan medarbetare kan avgöra om någon annan känner sig kränkt eller ej. Om kränkningen handlar om sådant som är kopplat till diskrimineringsgrunderna (t.ex. kön eller sexuell läggning) så är det trakasserier.
6. Var en förebild som chef
Som chef är det viktigt att i alla lägen vara en förebild. Genom att reagera när du tycker att någon blir oschysst behandlad skapar du trygghet som gör att dina medarbetare också vågar säga till. Beröm och uppmärksamma medarbetare som vågar ta ställning.
7. Om det är chefen som mobbar
Det är inte ovanligt att chefen är den som kränker. För den som utsätts kan det vara en mycket obehaglig upplevelse. Fundera över om du som drabbad kan prata med en kollega, med chefens chef eller med den fackligt förtroendevalda på arbetsplatsen? Organisationen Friends har en rådgivningstjänst dit även vuxna kan vända sig.
Källa: Calle Gustafsson, utbildningschef på Friends
Marianne Zetterblom
marianne.zetterblom@prevent.seMer om Så gör du
-
Sju sätt att undvika perfektionsfällan
Så gör du • Att vara ambitiös och noggrann ska inte förväxlas med att vara perfektionist. Perfektionister ställer orimligt höga krav på sig själva vilket ökar risken för utmattning och depression, enligt den brittiske socialpsykologen Thomas Curran som skrivit en bok om perfektionism.
-
Få återhämtningen att bli av
Så gör du • Om vi inte får tillräckligt med återhämtning kan det leda till ohälsa. Niclas Almén, psykolog och stressforskare ger sina bästa återhämtningstips.
-
Komma tillbaka efter sjukskrivning
Så gör du • Att sätta gränser är nyckeln till ett hållbart arbetsliv efter en stressrelaterad sjukskrivning. Här är tips till medarbetare och chef.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.