Bild: Christina Drejenstam Johansen
Sju råd som räddar ryggen
Publicerat 22 september 2022
Belastningsskador är vanliga om man lyfter mycket i jobbet och det kan räcka med ett enda felaktigt lyft för att skada sig. Men många skador går att förebygga genom att jobba smartare och säkrare.
1
Inventera och riskbedöm era lyft
Tunga lyft förknippas kanske främst med lager och logistik eller med personförflyttningar av patienter i vården. Men faktum är att betydligt fler yrken innehåller lyft. Det berör exempelvis förskolepersonal, ambulanspersonal och taxiförare. Börja med att fundera hur det ser ut hos er. Hur ser en arbetsdag ut? Vad har ni för riskfyllda arbetsmoment och vilken typ av manuell hantering gör ni? Riskbedömningen av lyft och personförflyttningar ska ingå som en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet. Värdera både den fysiska och mentala arbetsbelastningen utifrån ett individuellt och organisatoriskt perspektiv. Ett stressigt arbete med små möjligheter till variation, inflytande och återhämtning ökar risken för skador.
2
Satsa på utbildning
Genom att erbjuda utbildning i ergonomi, förflyttningskunskap och lyftteknik minskar ni risken att någon skadas på jobbet. Med ökad kunskap om vad som ger skador kan var och en göra en riskbedömning i miniformat inför varje ny arbetsuppgift. Men man ska inte bara skicka medarbetare på kurs utan att ha en plan för uppföljning av den nya kunskapen på arbetsplatsen. Om ni använder hjälpmedel för lyft är det viktigt att säkerställa att alla lärt sig hur man använder utrustningen. Och när det börjar ny personal ska de också få utbildning.
3
Undvik manuell hantering
Tunga lyft ska undvikas så långt det går eftersom det kan räcka med ett enda lyft för att skada sig. Föremål över 25 kilo ska inte lyftas manuellt. Det är viktigt att använda lyfthjälpmedel för att avlasta kroppen samt organisera arbetet så att man växlar arbetsuppgifter ofta. Om man ändå måste lyfta ett tungt föremål ska man försöka hålla bördan nära kroppen och låta benen göra jobbet. Stå rakt framför föremålet och undvik vriden arbetsställning. Böj knäna även när du sätter ner föremålet.
4
Skapa riktlinjer och rutiner
Formulera riktlinjer för ergonomi med fokus på lyft och personförflyttningar. Att ha sådant nedskrivet är en fördel när det byts personal. Det behöver inte vara så omfattande, det viktiga är att det är kopplat till er arbetsmiljöpolicy och till det systematiska arbetsmiljöarbetet. Rutiner och struktur skapar trygghet för alla. Om man märker att lyft och personförflyttningar är ett eftersatt område kan man välja att fokusera på det och ha det som ett tema i arbetsmiljöarbetet under en viss period.
5
Ta hjälp av ett proffs
Många företag gör misstaget att gå direkt på åtgärd utan att först göra en ordentlig analys av vilka risker som finns och göra en plan för hur man kan förebygga belastningsbesvär. Då kan företagshälsovården vara en resurs för att få draghjälp i det systematiska arbetsmiljöarbetet. För att köpa in rätt lyfthjälpmedel krävs kunskap. Ta gärna hjälp av en ergonom för att avgöra vilken typ av hjälpmedel som passar era behov. Se också till att de som ska genomföra lyft och förflyttningar involveras. Det kan till exempel vara bra att testa utrustning i mindre skala under en period innan man köper in.
6
Uppmuntra träning
Fysiskt ansträngande jobb kräver en viss styrka och kondition. Om din egen fysiska kapacitet inte alls matchar arbetet du utför ökar risken för skador. Forskning visar att arbetsplatser som på olika sätt främjar variation och fysisk aktivitet på jobbet har lägre sjukskrivningstal.
7
Följ upp
Glöm inte att följa upp hur arbetet med att förbättra ergonomin går. Hur ofta har ni diskuterat manuella lyft på arbetsplatsträffar under året? Det kan vara ett mått på hur levande frågan är. En annan viktig fråga att fundera över är om det finns tillräckligt med lyfthjälpmedel och om de som finns används. Där har varje medarbetare ett personligt ansvar och en skyldighet att använda den utrustning som erbjuds och arbeta säkert.
Källor: Charlotte Wåhlin, arbetsmiljöforskare och ergonom vid Arbets- och miljömedicin i Region Östergötland samt Arbetsmiljöverket.
Marianne Zetterblom
Mer om Så gör du
-
Sju sätt att undvika perfektionsfällan
Så gör du • Att vara ambitiös och noggrann ska inte förväxlas med att vara perfektionist. Perfektionister ställer orimligt höga krav på sig själva vilket ökar risken för utmattning och depression, enligt den brittiske socialpsykologen Thomas Curran som skrivit en bok om perfektionism.
-
Få återhämtningen att bli av
Så gör du • Om vi inte får tillräckligt med återhämtning kan det leda till ohälsa. Niclas Almén, psykolog och stressforskare ger sina bästa återhämtningstips.
-
Komma tillbaka efter sjukskrivning
Så gör du • Att sätta gränser är nyckeln till ett hållbart arbetsliv efter en stressrelaterad sjukskrivning. Här är tips till medarbetare och chef.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.