Bild: Istock
Fem sätt att bemöta härskartekniker
Publicerat 21 december 2023
Härskartekniker förekommer på de flesta arbetsplatser. Ofta får de passera för att de är så subtila och för att vi inte vill skapa dålig stämning. Men om de får frodas påverkar de både trivsel och produktivitet negativt. Annakarin Nyberg, forskare och författare, tipsar om hur man kan bemöta dem på bästa sätt.
Lästips:
Boken "Härskarteknik" av Annakarin Nyberg och Erica Dahlgren vänder sig till dig som vill förstå och hantera sociala makt- och positioneringsspel på arbetsplatsen. Yrkesverksamma inom olika branscher delar också med sig av sina erfarenheter av härskartekniker.
1. Osynliggörande
Vid flera tillfällen har du tagit upp ett förslag på hur ni skulle kunna förbättra ert arbetssätt. På ett möte där er chef deltar hör du plötsligt hur en kollega presenterar ditt förslag som om det var hennes egen idé.
Gör så här:
Här handlar det om att synliggöra sig själv och sin egen insats. Begär ordet och säg till exempel; ”Vad roligt att du tycker mitt förslag är intressant. Det här diskuterade ju du och jag i förra veckan och nu är jag nyfiken på att höra hur vi kan vidareutveckla idén”. Då markerar du att det var din idé, samtidigt som du inkluderar din kollega. Att bemöta härskartekniker handlar inte om att ge igen. Det långsiktiga målet är att skapa en arbetsmiljö där alla trivs.
2. Förlöjligande
Du ska hålla en presentation på företagets konferens. Personen som ska presentera dig skojar först om din titel och säger sen ”Du ska berätta lite om någon skyddsrond ni gjort, eller hur var det? Men du får hålla det kort för nu tror jag det är många som är kaffesugna”.
Gör så här:
Sänk dig inte till samma låga nivå utan visa att du tar ditt uppdrag på allvar. Ofta förminskar vi oss själva genom våra ordval. I detta fall skulle man kunna säga; ”Tack, jag ska redogöra för vårt pågående arbetsmiljöarbete. Det är en fråga som lätt kan negligeras men som är avgörande för hur vi trivs. Håller du inte med?”. Tyvärr kommer de bra svaren sällan direkt utan när man ligger vaken och ältar. Men bara för att du blev mållös i situationen ska du inte se händelsen som överspelad. Tveka inte att tala med din kollega vid ett senare tillfälle.
3. Undanhållande av information
Du är med i en grupp med två andra kollegor som ska planera jobbets julfest. Men när du kopplar upp dig på mötet är ingen där. Det visar sig att dina kollegor bytt mötestid utan att meddela dig och att de redan bokat lokal för festen, mat och underhållning på egen hand.
Gör så här:
Synliggör maktspelet genom att fråga; ”Ni har ändrat förutsättningarna men inte informerat mig. Hur kommer det sig?”. Det bästa är ofta att ställa korta, direkta frågor och inte trassla in sig i långa resonemang. Ofta kan en obehaglig tystnad uppstå och man börjar själv fylla i för att det känns så obekvämt. Men genom tystnaden som uppstår tvingas din motpart att förklara sig.
4. Dubbelbestraffning
Hur du än gör känns det som din chef är kritisk. Om du jobbar snabbt får du höra att du är slarvig och när du lägger ner mer tid får du höra att du jobbar för långsamt.
Gör så här:
Här handlar det om motstridiga direktiv som i förlängningen drar ner effektiviteten och produktiviteten. Som i de flesta fall när det gäller härskartekniker gäller det att synliggöra maktspelet och vara den vuxna i rummet. Påpeka att detta inte är ett hållbart sätt att jobba på och be om ett möte då ni diskuterar hur ni kan förbättra era rutiner.
5. Skuld- och skambeläggande
Du serverar på en restaurang och får skäll av en kund för att maten dröjer. Det visar sig att kökschefen har glömt din beställning – vilket ofta händer. När du försiktigt påpekar att en gäst klagat, blir kökschefen irriterad och säger att han håller på att jobba ihjäl sig för att ni i personalen ska trivas och för att restaurangen ska överleva.
Gör så här:
Det här är en vanlig reaktion som också förekommer hemma. Här kan det vara bra att bekräfta sin motparts känslor. ”Vad tråkigt att du känner dig så stressad. Hur skulle vi kunna förändra vårt arbetssätt så att det här inte händer igen?”. Hur irriterad man än är i stunden vinner man på att visa förståelse.
Marianne Zetterblom
Mer om Så gör du
-
Sju sätt att undvika perfektionsfällan
Så gör du • Att vara ambitiös och noggrann ska inte förväxlas med att vara perfektionist. Perfektionister ställer orimligt höga krav på sig själva vilket ökar risken för utmattning och depression, enligt den brittiske socialpsykologen Thomas Curran som skrivit en bok om perfektionism.
-
Få återhämtningen att bli av
Så gör du • Om vi inte får tillräckligt med återhämtning kan det leda till ohälsa. Niclas Almén, psykolog och stressforskare ger sina bästa återhämtningstips.
-
Komma tillbaka efter sjukskrivning
Så gör du • Att sätta gränser är nyckeln till ett hållbart arbetsliv efter en stressrelaterad sjukskrivning. Här är tips till medarbetare och chef.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Må bra • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Därför vinner du på att sluta göra saker
Arbetsmiljöarbete • Det är lätt att hitta nya lösningar för att utveckla verksamheten. Men vi tänker sällan på att rensa bort sådant som inte längre ger värde. Metoden ”antipilot” kan hjälpa till att frigöra resurser.
-
Experten tipsar: så upphandlar ni städtjänster
Arbetsmiljöarbete • Att hitta rätt städfirma handlar om mer än bara att hålla kontoret rent. Att tänka på arbetsmiljö, hållbarhet och specifika behov kan göra skillnad för både trivsel och effektivitet.