
Bild: Susanne Engman
Fem sätt att hjälpa hjärnan på jobbet
Publicerat 23 december 2024
Hur kan man skapa en arbetsmiljö som är snäll mot hjärnan och hjälper oss att prestera bättre? Lisa Blomster, specialist inom neuropsykologi, tipsar om fem strategier.
1
Fokusera och gör klart
Multitasking är egentligen omöjligt eftersom hjärnan inte klarar av att göra flera saker samtidigt. Det som händer när vi försöker göra det är att vi skiftar fokus väldigt snabbt. Och att skifta fokus snabbt är energikrävande för hjärnan. Försök i stället att göra en sak i taget och göra klart.
2
Sluta släpa på hjärnan
Många går runt helt i onödan och försöker hålla i huvudet vad de ska lösa för dagen och vad de behöver förbereda till nästa möte. Man gör det för att man kan eller för att man tror att man borde. Men precis som vi inte släpar på fysiska bördor på dagarna ska vi heller inte släpa på sådant som belastar hjärnan. Använd i stället din kalender så mycket som möjligt. Notera inte bara mötestider utan skapa en struktur för vad du ska göra just i dag samt på lite längre sikt.
3
Satsa på tydlig kommunikation
Hjärnan älskar förutsägbarhet! Det gäller allt från vad som kommer hända under arbetsdagen till vad som förväntas av mig i olika situationer. Underlätta för dina kollegor genom att vara så tydlig som möjligt. Beskriv vad som förväntas av var och en i ett projekt och förklara syftet när du bjuder in till ett möte. Men sålla i informationen och undvik att skicka långa meddelanden till ett stort antal kollegor som egentligen inte berörs. När det handlar om internkommunikation går det inte att vara för tydlig. Att inte ha någon information är också information! För medarbetare som väntar på ett besked är det avlastande för hjärnan att höra att det just nu inte finns något nytt att säga.
4
Ta en paus
När vi jobbar med sådant som kräver mycket fokus behöver vi ta regelbundna pauser. Precis som att vi behöver vila om vi spänt en muskel väldigt länge behöver hjärnan vila när vi ansträngt den under en längre tid. Att bara titta ut genom fönstret ett tag är avlastande. Tänk också på hur ni planerar möten så att de inte ligger precis efter varandra. Vi behöver ställtid för att vila och sammanfatta vad mötet resulterat i.
5
Avsätt tid för att tänka
Om du har svårt att släppa tankarna på jobbet efter dagens slut kan det bero på att du inte hinner tänka klart på arbetstid. Att tänka är också en arbetsuppgift och då behövs förutsättningar för att kunna göra det. Avsätt tid i slutet av arbetsdagen för att reflektera över vad du gjort under dagen och om det är något du behöver fånga upp nästkommande dag. Skriv gärna ner så att du minns när du är tillbaka på jobbet.
Anpassa arbetsmiljön
Krångliga digitala system, stimmiga kontorslandskap och konflikter mellan kollegor. Det är exempel på arbetsmiljöfaktorer som kan vara påfrestande för hjärnan. Men även det som händer utanför arbetet belastar. Sömnbesvär, en sjuk anhörig och kronisk smärta påverkar hur vi presterar på jobbet. Diskutera tillsammans vad ni har för utmaningar och vad ni kan göra för anpassningar för att förbättra er kognitiva arbetsmiljö. En vanlig miss är att bara tänka anpassningar för medarbetare som haft en stressrelaterad sjukskrivning. Men precis som att det inte bara är den som har ont i ryggen som behöver en bra kontorsstol är det inte bara den som har en kognitiv utmaning som behöver anpassningar. Alla blir hjälpta av en hjärnvänlig arbetsmiljö!

Marianne Zetterblom
Mer om Så gör du
-
Så slutar du ta jobbet så personligt
Så gör du • Ligger du vaken och grubblar över något som hände på mötet eller läser du ofta in en kritisk underton i kommunikationen med kollegor? Att ta jobbet för personligt är vanligt, men det går att bryta mönstret.
-
Sju sätt att undvika perfektionsfällan
Så gör du • Att vara ambitiös och noggrann ska inte förväxlas med att vara perfektionist. Perfektionister ställer orimligt höga krav på sig själva vilket ökar risken för utmattning och depression, enligt den brittiske socialpsykologen Thomas Curran som skrivit en bok om perfektionism.
-
Få återhämtningen att bli av
Så gör du • Om vi inte får tillräckligt med återhämtning kan det leda till ohälsa. Niclas Almén, psykolog och stressforskare ger sina bästa återhämtningstips.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Ja tack, jag vill få nyheter, inspiration och tips till min mejl varje vecka – helt utan kostnad.
Papperstidning
Få tidningen till din brevlåda fyra gånger per år – helt utan kostnad. Du får fördjupande reportage, tipsinriktade artiklar och kan inspireras av hur andra jobbar med arbetsmiljö.
PrenumereraSenaste om Tips och råd
-
Så ska du agera vid pågående dödligt våld
Säkerhet • Fly, sök skydd larma. Det är mantrat att ha i huvudet vid pågående dödligt våld, PDV.
-
Så vet du om du är en arbetsnarkoman
Återhämtning • Smygjobbar du på familjesemestern och i tv-soffan på kvällen? Hamnar du ofta i konflikter med dina nära och kära över att du jobbar för mycket? I förlängningen påverkar det både din hälsa och dina relationer negativt.
-
Så bemöter vi arga och upprörda människor
Så gjorde vi • Hur behåller man lugnet när en kund höjer rösten, hotar eller vägrar samarbeta? Här delar en biljettkontrollant, en butikschef, en sjuksköterska och en psykoterapeut med sig av sina bästa knep för att hantera upprörda människor i pressade situationer.