Hoppa till huvudinnehållet

Har ni koll på hur ni jobbar ... egentligen?

Hur mycket jobbar ni? När jobbar ni? Det är inte så komplicerat att få till en bra arbetsmiljö inom det som kallas för OSA – organisatorisk och social arbetsmiljö. Här har vi samlat det ni behöver för att få bättre koll på när, var, hur mycket och hur länge ni jobbar. Egentligen. 

OSA-enkäten

Genom att låta medarbetarna besvara frågorna i enkäten kan ni få reda på hur ni har det inom OSA-områden som arbetsbelastning, återhämtning, kränkande särbehandling och ledarskap.

Illustration från OSA-enkäten

Distansarbete

Här finns en checklista som chef och anställd kan fylla i tillsammans för att undersöka arbetsmiljön hemma. Det finns också en checklista om företagets övergripande förutsättningar för distansarbete.

Distansarbete 700x350 Foto Bengt Alm.jpg

Lär dig att jobba med OSA i praktiken

Behöver du förbättra områden som stress, arbetssätt, mobbning och konflikter? Utbildningen hjälper dig att förstå reglerna om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) och hur du kan jobba praktiskt med frågorna om organisatorisk och social arbetsmiljö på din arbetsplats.